Flytrafikken i koronakrisa:
Ny runde med nedbemanning for tillitsvalgt Frank. Enda flere vektere kan miste jobben
For andre gang på under et år rammes tillitsvalgt Frank Aamo og flyplassvekterne av en nedbemanning. De permitterte vekterne det ikke er jobb til, vil bli sagt opp fra 1. oktober.
Hovedtillitsvalgt Frank Aamo i STAS sitter for tiden i drøftelser i en ny nedbemanningsrunde i bedriften.
Glen Musk
merete.holtan@lomedia.no
Koronapandemien rammer flytrafikken hardt. Allerede i juni 2020 måtte vekterne i STAS (Securitas Transport Aviation Security) gjennom en nedbemanning hvor 47 mistet jobben. Nå foretar bedriften et nytt kutt.
Samtidig er det blitt klart at STAS sier opp kontrakten med Avinor for tjenesten i sikkerhetskontrollen ved flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim. Disse tjenestene omfatter i underkant av 350 av de rundt 560 ansatte vekterne i STAS.
Les også: Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere
– Full forståelse
Kontrakten med Avinor ble inngått i november 2019 og trådte i kraft 1. mars 2020. To uker etter stengte landet ned på grunn av koronapandemien, og i dag er flytrafikken på de tre lufthavnene redusert med 70 prosent sammenlignet med trafikken før pandemien.
Det betyr en helt annen markedssituasjon, og avtalen med Avinor er ikke lønnsom for STAS.
– Vi har full forståelse for at kontrakten med Avinor ikke er bærekraftig og at bedriften så seg nødt til å si den opp, sier hovedtillitsvalgt for vekterne i STAS, Frank Aamo.
Både før og under vekterstreiken høsten 2020 var samarbeidsklimaet mellom tillitsvalgte og bedriftsledelse både i moderselskapet Securitas og flyplassdelen av selskapet dårlig. Nå, derimot, vil Aamo skryte av ledelsen i STAS.
– Vi har hatt en tett og god dialog med bedriftsledelsen i prosessen med Avinor. Fagforeninga har vært godt informert hele veien, sier den hovedtillitsvalgte.
– Plikt overfor de ansatte
Både Frank Aamo og daglig leder i STAS, Dorothy Billett, understreker at bedriften også har hatt en god dialog med Avinor.
– Avinor har lagt til rette for oss hele veien. De har endret vilkårene i kontrakten for 2020 og 2021, men kan ikke fortsette med det i 2022, sier Aamo.
I praksis har STAS fått betalt etter antall vektere på jobb og ikke etter flytrafikk, som er vilkåret i den opprinnelige kontrakten med Avinor. Det har reddet bedriften gjennom det første året av pandemien.
Men Avinor er underlagt regelverk for offentlige anskaffelser og kunne ikke fortsette med denne praksisen. Når STAS nå har sagt opp kontrakten, må den statlige flyplasseieren legge ut et nytt anbud hvor alle leverandører konkurrerer på like vilkår.
Frank Aamo har god tro på at STAS vinner anbudet. Daglig leder Dorothy Billett sier dette om konkurransen:
– Å si opp kontrakten med Avinor var dramatisk for oss. Vi har en plikt og en ansvar ovenfor alle ansatte til å gjøre alt vi kan for å vinne det nye anbudet, og vi skal delta i konkurransen sammen med de tillitsvalgte.
Les også: Flyplassvektere får beholde jobben mens de venter på rettssak
Uvisst hvor mange som blir ledige
Kontrakten med Avinor omfatter flere hundre millioner kroner og er av et sånt omfang at en anbudsprosess tar tid. Derfor er også oppsigelsestida så lang som 12 måneder.
STAS sa opp kontrakten med Avinor 1. april i år. Det betyr at bedriften har vektere på plass i sikkerhetskontrollen på Værnes, Flesland og Sola fram til 1. april 2022.
Parallelt med at STAS har sagt opp Avinor-avtalen for de tre flyplassene, foretar bedriften en ny nedbemanning. En del av dem som kommer til å få oppsigelse, er allerede permittert, og regjeringens utvidede adgang til å permittere arbeidstakere går per i dag ut 1. oktober.
Det betyr at de permitterte flyplassvekterne det ikke er jobb til, vil bli sagt opp fra den datoen. Oppsigelsene blir levert i juli, siden oppsigelsestiden er tre måneder. Frank Aamo forteller at drøftelsene startet i mars og vil fortsette ut juni.
Årsaken til nedbemanningen er nedgangen i flytrafikken, og omfanget av kuttene er ikke klart.
– Utviklingen av pandemien og tempoet i vaksineringa gjør at vi ikke vet hvor mange som mister jobben, sier Frank Aamo.
Ser på forlik fra i fjor
Også i juni 2020 foretok STAS en nedbemanning på grunn av nedgangen i flytrafikken. Den gangen brukte bedriften flyplassene som utvalgskrets, og de ansatte som hadde kortest ansiennitet her, mistet jobben først.
11 av de oppsagte bestred oppsigelsen og gikk til sak med Arbeidsmandsforbundet i ryggen. I forliket som fulgte ble det slått fast at de elleve skulle bli tilbudt fast ansettelse i ubesatte vekterstillinger i Securitas AS innen seks måneder. Saken ble løst uten at spørsmålet om utvalgskrets ble avklart.
Nå sier Dorothy Billett at STAS ønsker å følge prinsippet fra forliket.
– Betyr det å se på nedbemanninger innenfor en større utvalgskrets, eller rett og slett å finne jobb til så mange som mulig innenfor Securitas AS?
– Utvalgskretsen styres av hvilken bedrift som har overtallighet og i dette tilfellet STAS AS. Siden vi fortsatt drøfter, er denne muligheten ikke avklart, men vi har et sterkt ønske å kunne tilby alternativer for alle som ønsker det i denne overtallighetsprosessen.
Denne ble mye delt: Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
– Helt annen tone
Billett beklager at hun ikke kan si mer om nedbemanningen på dette tidspunktet.
– Vi vil være åpne og realistiske, og informere de ansatte så tidlig som mulig i prosessen. Men vi er ikke ferdig drøftet.
Hun opplever at ledelsen har et godt samarbeid med de tillitsvalgte.
– Vi har en god og respektfull dialog, og et sterkt ønske om å ta kloke beslutninger sammen.
Frank Aamo bekrefter at dialogen er god.
– Jeg må også her skryte av bedriftsledelsen. Så langt har 2021 vært veldig positivt for partssamarbeidet i bedriften. Det er en helt annen tone enn i fjor, oppsummerer den hovedtillitsvalgte.